Miksi en pysty pidättämään?

On tärkeää pitää mielessä, että monilla naisilla – itse asiassa useimmilla – voi olla pidätysvaikeuksia jossakin elämänvaiheessa. Et siis ole yksin, vaan samaa tapahtuu tuhansille muille.

Vaikka pientä virtsankarkailua ilmeneekin kaikenikäisillä naisilla, se on tavallisinta raskauden yhteydessä ja synnytyksen jälkeen sekä ikääntymisen seurauksena. Sen taustalla on heikentynyt lantionpohja, joka ei ole riittävän vahva eri tilanteissa, kuten kuntoillessa, aivastaessa, yskiessä tai nauraessa. Usein kyse on vain muutamasta pienestä pisarasta.

Tässä on joitakin esimerkkejä tilanteista, joissa voi olla pidätysvaikeuksia, sekä selitys siitä, mitä kehossa tapahtuu.

Vaihdevuosien aikana ja jälkeen

Kaikenikäisillä naisilla voi olla pidättelyvaikeuksia, mutta ongelman riski kasvaa iän myötä ja on tavallista, että vaihdevuosien aikaan tulee hieman virtsankarkailuongelmia.

Inkontinenssityypeistä kaksi on tavallisempia vaihdevuosien aikana ja niiden jälkeen. Tavallisin niistä on ponnistusinkontinenssi, jota ilmenee liikunnan yhteydessä, aivastaessa tai yskiessä. Silloin voi karata muutama tippa, vaikka ei tuntisi virtsaamisen tarvetta. 

Toinen tyyppi on pakkoinkontinenssi tai virtsarakon yliaktiivisuus. Sen esiintyminen lisääntyy iän myötä. Tällöin vessahätä voi tulla yllättäen ja voi olla vaikea ehtiä vessaan ajoissa. Tällöin on myös tavallisempaa, että virtsankarkailu on määrältään hieman suurempaa. 

On eri syitä siihen, miksi pidättely ei onnistu. Voi olla, että ikääntyessä estrogeenin määrä vähenee, jolloin limakalvoista tulee herkempiä virtsatietulehduksille, jotka puolestaan vaikeuttavat pidättelyä. Virtsankarkailulle voi olla myös lääketieteellisiä selityksiä ja se voi johtua esimerkiksi neurologisista sairauksista.

Riippumatta siitä mistä virtsankarkailu johtuu, on eri tapoja vähentää vaivoja tai jopa päästä niistä kokonaan eroon! Rakon harjoittaminen ja ennen kaikkea lantionpohjan lihasharjoitukset (Katso kaikki opetusvideomme) ovat tärkeitä tilanteen saamiseksi hallintaan.

Monet harrastavat nykyään liikuntaa, mutta unohtavat lantionpohjan lihaksensa. Jos vaivasta aiheutuu esteitä tavalliselle arkielämälle, voi olla hyvä hakeutua hoitoon! Jos pelkäät virtsankarkailua, voi tuntua varmemmalta käyttää lights by TENA -pikkuhousunsuojaa tai sidettä, joka on kehitetty erityisesti selviytymään suuremmasta nestemäärästä kuin tavalliset suojat – mutta on yhtä ohut ja myötäilevä.

Jos haluat saada selville mikä suoja sopii sinulle, tutustu tuotteisiimme

Raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen

Kehon fyysiset ja hormonaaliset muutokset raskauden ja synnytyksen yhteydessä lisäävät virtsankarkailun riskiä. Kuten olet ehkä jo huomannut, karkailua voi ilmetä helposti erityisesti aivastaessa, yskiessä, nauraessa tai kuntoillessa.

Virtsarakko joutuu rasituksen alaiseksi raskauden yhteydessä. Kohtu painaa sitä, eikä rakkoon jää yksinkertaisesti yhtä paljon tilaa virtsalle. Keho tuottaa lisäksi progesteronia, joka on lihaksia rentouttava hormoni. Myös se tekee lantionpohjalihaksista hieman heikommat. Lantionpohjalihasten on siten vaikeampi pysäyttää virtsaa, jolloin on varsin tavallista, että muutama tippa pääsee karkaamaan, kun et ole valmiina.

Ei siis ole kovinkaan yllättävää, että virtsankarkailu on tavallista raskauden aikana.

Ensimmäisinä viikkoina synnytyksen jälkeen on myös tavallista juosta vessassa useammin kuin tavallisesti. Kehon on päästävä eroon raskauden aikana kerääntyneestä ylimääräisestä nesteestä. Lantionpohjalihakset ovat joutuneet venymään ja on aivan luonnollista, että kestää aikansa saada ne samaan kuntoon kuin ennen raskautta.

Se voi ehkä tuntua ikävältä ja jopa hävettävältä, mutta asiasta on hyvä puhua kun käyt neuvolassa synnytyksen jälkitarkastuksessa. Tämä on nimittäin asia, jonka ei tarvitse vaikuttaa elämääsi. Kun käytät sopivaa suojaa, voit tuntea olevasi valmistautunut odottamattomiin yllätyksiin. Voit myös tehdä lantionpohjaa vahvistavia harjoituksia Karinin ohjeilla, jolloin saat lihakset taas hallintaan raskauden ja synnytyksen jälkeen. 

Jos haluat oppia miten lantionpohjaa voi harjoittaa, siirry kohtaan Lantionpohjalihasten harjoittaminen ja vahvistus >>

Liikkuessa

On hienoa, että harrastat liikuntaa – se pitää kehon kunnossa ja mielen virkeänä. Mutta liikunnan yhteydessä voi ilmetä pientä karkailua, varsinkin ensimmäisillä kerroilla, kun lisäät harjoittelun tehoa.
Kun rasitus lisääntyy uuden harjoitusohjelman alussa, voi liikunnan yhteydessä ilmetä pientä virtsankarkailua, vaikka sellaisia ongelmia ei olisi ennen ollut. Se johtuu yksinkertaisesti suuremmasta virtsarakkoon kohdistuvasta paineesta esimerkiksi juostessa tai crosstrainerilla treenatessa.

Älä anna sen kuitenkaan olla esteenä hyville liikuntatavoitteillesi. Älä lopeta liikuntaa! Varmista sen sijaan, että käytössäsi on hyvä suoja, joka huolehtii pienistä pisaroista. Lights by TENA Long Liner voi olla esimerkiksi hyvä valinta, sillä pidempi pikkuhousunsuoja on hyvä liikkuessa. Varmista myös, että lisäät treeneihisi lantionpohjalihasten harjoitukset! Niitä tekemällä voit vahvistaa lantionpohjalihaksia, jotka auttavat estämään karkailun tulevien kuntoharjoitusten yhteydessä.

On myös tärkeää juoda kunnolla liikuntaharjoittelun yhteydessä. Keho tarvitsee lisävettä voidakseen tasapainottaa nestehukan, jota ilmenee polttaessasi kaloreita.

Enemmän tietoa lantionpohjalihasten harjoittamisesta on kohdassa Lantionpohjalihasten harjoittaminen ja vahvistus >>

Ennen kuukautisia tai niiden jälkeen

Kiireinen arki ja kovat vaatimukset vaikuttavat muuhunkin kuin stressitasoosi. Ne voivat vaikuttaa myös kuukautiskiertoon, hormonitasoihin ja kehosi toimintaan.

Kuten tiedät, kehon hormonitasot vaihtelevat kuukautiskierron eri vaiheissa. Estrogeeniä on kehossa eniten ovulaation aikaan, ja sen tasot ovat alimmillaan juuri ennen kuukautisia, niiden aikana ja heti niiden jälkeen. Ovulaation jälkeen nousee sen sijaan progesteronin taso. Tämä hormoni vaikuttaa muun muassa lihaksia rentouttavasti. 
Pidättelyvaikeuksia voi ilmetä eri vaiheissa naisen kuukautiskiertoa. Mutta liikunnan, yskimisen, aivastelun tai nauramisen yhteydessä ilmenevä virtsankarkailu on yleisempää ovulaation jälkeen ja kaikkein yleisintä noin viikkoa ennen kuukautisten alkua. Tämä johtuu siitä, että kehossa on enemmän progesteronia.

Onneksi odottamattomasta karkailusta ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä lights by TENA on ohut ja huomaamaton, ja auttaa pitämään olosi kuivana ja raikkaana.
Mutta luet tätä varmasti saadaksesi selville, mitä voisit tehdä asian hyväksi, vai mitä?! Kannattaa ottaa tavaksi tehdä lantionpohjalihasten harjoituksia joka päivä, niin lihakset pysyvät kunnossa. Pyri myös vähentämään kofeiinin, hiilihapotettujen juomien ja alkoholin käyttöä – ne voivat nimittäin pahentaa vaivaa.

Tunnetko olosi edelleen epävarmaksi? Kirjoita muistiin milloin karkailua ilmenee, niin voit ehkä ymmärtää paremmin mistä se voi johtua. Siten voit myös paremmin ennakoida tilanteita.

Jos haluat tietää kaiken lantionpohjaharjoituksista, siirry kohtaan Lantionpohjalihasten harjoittaminen ja vahvistus >>

Nauraessa, aivastellessa, yskiessä tai hyppiessä

Ei ole hauskaa, kun pelottaa nauraa estottomasti lapsen tempauksille tai ystävien vitseille. Eikä ole kivaa, jos saa pelätä alushousujen kastuvan yskimisen tai aivastelun takia. Hyppimisen ja bussin perässä juoksemisen saa myös unohtaa...!

On varsin tavallista, että kun huomaa muutaman pisaran karkaavan, sitä alkaa tapahtua aina vain useammin. Kun nauraa jollekin asialle tai yrittää pysäyttää aivastuksen, tai kun hyppii ja pomppii. Mutta jos karkailua on alkanut tapahtua, kaikkia näitä asioita ei tarvitse yrittää välttää. Eihän nauramista voi lopettaa – millaista elämä silloin olisi?

Syynä pidätysvaikeuksiin juuri näissä tilanteissa on se, että virtsarakkoon kohdistuu painetta nopeasti, koska vatsalihakset supistuvat nauraessa, yskiessä, aivastaessa tai hyppiessä. Silloin syntyy painetta alavatsaan ja sitä kautta virtsarakkoon ja lantionpohjalihaksiin. 

Huomaat ehkä, että sitä tapahtuu harvemmin, jos aivastelet koko ajan, kuten siitepölyallergian tai tavallisen vilustumisen yhteydessä. Se johtuu siitä, että kehosi on sopeutunut ja osaa valmistautua aivastuksiin – se ei ole enää niin yllättävää.

Samoin kuin muista syistä johtuvan virtsankarkailun yhteydessä, tämän asian voi hoitaa helposti – aloita lantiopohjalihasten harjoittaminen, jotta ne vahvistuvat. Voit myös käyttää ohuita lights by TENA -tuotteita, joiden avulla voit tuntea olosi varmemmaksi.

Jos haluat tietää enemmän lantionpohjalihasten harjoittamisesta, katso kohta Lantionpohjalihasten harjoittaminen ja vahvistus (länk)